Konkurs Formula Student to przede wszystkim zawody pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Przez cały rok, na różnych torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów. W Europie najważniejszymi i najbardziej medialnymi są te odbywające się na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii w lipcu – w kilka dni po Grand Prix Formuły 1.

Konkurs Formuły Student rozgrywany jest w poniższych klasach:

Klasa 1

Całkowicie skonstruowany i poruszający się pojazd oceniany jest za: projekt, prezentację, koszt, przyspieszanie, jazdę poślizgiem, jazdę na czas oraz wytrzymałość i zużycie paliwa.

Klasa 1(A)

Należy zbudować samochód wyścigowy o niskiej emisji dwutlenku węgla, bo za tę emisję jest oceniany. Może być dowolnie zasilany. Podlega także testom dynamicznym.

Klasa 1 (200 Series)

Tutaj rozwija się samochód zaprojektowany w klasie 1. Oceniany jest przede wszystkim za rozwój ale także za prezentację, przyspieszanie, jazdę poślizgiem, jazdę na czas oraz wytrzymałość i zużycie paliwa. W tej klasie można zdobyć nagrodę specjalną.

Klasa 2

To następny krok po zaprojektowaniu i rozwoju samochodu – produkcja. Żeby wystartować w tej klasie trzeba mieć ukończone przynajmniej podwozie. Punkty przyznaje się za projekt, prezentację i koszt. Dla wyrównania poziomu, nie można uczestniczyć w zawodach klasy 2 przez dwa lata z rzędu, w drugim roku trzeba przejść do klasy 1.

W latach poprzednich rozgrywana była także konkurencja w klasie 3 – modelu wirtualnego, jednak z tej zrezygnowano.

W zależności od klasy zawodów, do której został zgłoszony projekt, wykonuje się testy statyczne lub statyczne i dynamiczne.

Testy statyczne obejmują:

DESIGN EVENT – Prezentacja projektu bolidu ze strony technicznej, użytych technologii, materiałów i rozwiązań. Sędziowie oceniają podejście inżynierskie, innowacyjność i pomysłowość. Porównują również pojazdy między sobą.

COST EVENT – Po wcześniej wysłanym sędziom Kosztorysie (Cost Report), należy przedstawić dokładnie swoje koszta i zaprezentować sędziom „na żywo” – przy bolidzie, że kosztorys jest prawdziwy. Przy tej konkurencji omawia się ciekawe lub  mało klarowne fragmenty Cost Reportu, pokazuje najlepiej wykonane części pod względem ekonomicznym, a także tłumaczy drogie wykonanie innych.

BUSINESS PRESENTATION – Najbardziej menedżerska część konkursu Formuła Student. W tej konkurencji studenci wcielają się w role kierowników firmy, która ma zamiar wejść na rynek motoryzacji i sprzedać swój bolid. Tu wygłasza się prezentację, aby pozyskać sędziów (w roli inwestorów lub właścicieli dużej firmy produkcyjnej), aby zyskać odpowiednie środki ku wyprodukowaniu i wypromowaniu swojego produktu. Do tego trzeba mieć swój własny unikalny pomysł, przeprowadzić badania rynku i dokładne analizy produkcji i finansów.

Badanie techniczne – Scrutineering

Zanim zespół rozpocznie część dynamiczną konkursu, każdy bolid ma obowiązek przejść badanie techniczne  z pozytywnym wynikiem wszystkich pięciu części.

1. Safety

2. Technical

3. Noise test

4. Tilt test

5. Brake test

Często zdarza się, iż w niejednym bolidzie sędziowie zauważą niedociągnięcia – problemy techniczne lub niezgodność z regulaminem. Nie oznacza to wykluczenia zespołu z zawodów. Studenci mają czas do następnego dnia, aby naprawić błędy.

Testy dynamiczne są najważniejsze w całych zawodach Formuły Student. Obejmują:
jazdę poślizgiem (ósemka);
jazdę na czas;
przyspieszanie;
wytrzymałość i zużycie paliwa.