To już ostatni odcinek na temat naszego bolidu RT02. W nim dowiecie się jakie mieliśmy plany wobec naszego projektu body, a na czym poprzestaliśmy. Wojtek w interesujący sposób opowiada o pracach team’u Body&Design. Serdecznie zapraszamy do lektury.
Nasz podzespół Body&Design musiał uporać się nie tylko ze stylizacją nowego bolidu. W tym roku kładliśmy duży nacisk na aerodynamikę. Pierwszy prototyp posiadał pełny pakiet aerodynamiczny: przednie i tylne skrzydło oraz dyfuzor. Różne projekty skrzydeł były badane w celu osiągnięcia wysokiego docisku i niskiego oporu. Niestety, nawet w przypadku gdy skrzydła osiągały dobre wyniki w pierwszym etapie analizy CFD, to gdy cały model samochodu z kierowcą był poddawany analizie, wyniki były już zupełnie inne. Umiejscowiona głowy kierowcy po środku tylnego skrzydła, niszczyła przepływ powietrza co powodowało niepożądane turbulencje. W ostateczności pakiet aerodynamiczny został porzucony, ponieważ zysk w postaci docisku nie był warty dodatkowego ciężaru.
Należy zauważyć, że skrzydła mogą okazać się duże – ale biorąc pod uwagę osiągnięcia prędkości na torach Formuła Student (średnio 50 km / h, max ok. 100 km /h) – aerodynamika nie wytwarza wystarczającej siły docisku.
Gdy badanie aerodynamiki zostało zakończone, skoncentrowaliśmy się na wyglądzie naszego bolidu, ponieważ jest to bardzo ważny element w sprzedaży. Celem było takie zaprojektowanie body aby przypominało w stylu prawdziwe formuły – dynamiczne i kuszące, które w odniesieniu do naszego pierwszego samochodu będzie charakteryzowało się zredukowaną masą. Efektem pracy naszych projektantów została karoseria z włókna węglowego o powierzchni mniejszej od tej w RT01. Jedną z największych zmian widocznych od razu jest brak pokrywy silnika – co umożliwia lepsze chłodzenie jego komory i przedstawienie interesującego rozwiązania stalowej ramy z aluminiowym box’em (więcej w artykule o Frame). Najbardziej charakterystyczną cechą body jest fakt, że nie będzie ono malowane, a więc włókna węglowe będą widoczne przez warstwę lakieru bezbarwnego. W rezultacie otrzymamy ciekawe efekty w różnym oświetleniu. Podczas użytkowania RT01 odkryliśmy w jaki sposób można usprawnić montaż body. Spostrzegliśmy, że należy dokonać podziału body i zaprojektować bardziej ergonomiczne połączenia pomiędzy jego częściami, aby ułatwić dostęp do wszystkich części mechanicznych pojazdu.
Body to nie wszystko. Jak wspomniano wcześniej pomysł pakietu aerodynamicznego został odrzucony. Jednakże do projektu włączyliśmy dyfuzor, gdyż nie miał on większego wpływu na masę, a przyczynia się do lepszego kierowania pojazdem przy dużych prędkościach. Należy również zauważyć, że zaprojektowano specjalny tunel przepływu powietrza, który na podstawie analizy CFD wydajniej odprowadza ciepłe powietrze z chłodnicy silnika. Tunele te zostały dyskretnie wkomponowane w konstrukcję body, by nie zaburzyć jego gładkich linii.
W ten oto sposób przedstawiliśmy Wam informacje na temat pracy podzespołu Body&Design. Niestety jest to już koniec serii odcinków na temat bolidu RT02. Niebawem będziecie mogli sprawdzić na własne oczy efekt współpracy wszystkich członków zespołu. Dziękujemy wszystkim za zainteresowanie naszym projektem.
Do zobaczenia.
JH