Na przełomie miesiąca dzięki uprzejmości Przemysłowemu Instytutowi Motoryzacji „PIMOT” z Warszawy został przeprowadzony
crash test absorbera w celu sprawdzenia, czy zaprojektowany przez nas model spełnia swoją funkcję zabezpieczającą kierowcę przed dużymi przeciążeniami podczas zderzenia samochodu.
Geometria absorbera została dobrana po dokonaniu optymalizacji, uwzględniając nie tylko możliwość czołowego zderzenia, lecz również zderzenie pod kątem względem osi wzdłużnej pojazdu.
Sam absorber wykonany został z nagniecionych profili aluminiowych, spawanych do aluminiowej płyty antyintruzyjnej o grubości 4mm, tak by podczas zderzenia pojawił się efekt zginania. Cała konstrukcja przypomina dwie podłużnice, które są szeroko stosowane w branży automotive.
Testy absorbera udały się – potwierdziły się nasze przypuszczenia oraz wyniki z obliczeń symulacyjnych. Bardzo ważne było sprawdzenie wytrzymałości połączeń spawanych, by upewnić się czy spoiwo zostało odpowiednio dobrane. W ostateczności łączenia
nie wpłynęły negatywnie na wyniki testu absorbera.
Zostały spełnione również oba główne wymagania stawiane przez zawody Formula Student: absorber pochłonął odpowiednią ilość energii, nie przekraczając opóźnień opisanych w regulaminie zawodów oraz mocowanie ramy okazało się odpowiednio sztywne by płyta antyintruzyjna niewiele się odkształciła oraz by nie wpadła do wnętrza bolidu.
Stal Cr-Mo, którą zastosowaliśmy w ramie jest to stal posiadająca bardzo dobre właściwości wytrzymałościowe. Dobrze spisuje się jako ochrona kierowcy, a mocowania są bardziej wytrzymałe niż przy zastosowaniu zwykłej stali St3.
Z zadowoleniem możemy powiedzieć, że testy zakończyły się sukcesem.
Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmiku oraz zdjęć z crash testu.
JH