W kolejnym odcinku naszej mini-serii dowiecie się więcej na temat konstrukcji nośnej. Przemek przedstawi, co integruje wszystkie podzespoły, a także co nie tak zauważalne na pierwszy rzut oka, co zapewnia bezpieczeństwo kierowcy, czyli potocznie mówiąc – kilka słów na temat ramy bolidu PWR Racing Team – RT02.

W konstrukcji nowego samochodu, zakładaliśmy przede wszystkim poprawę dostępności do jednostki napędowej – czyli to czego najbardziej nam brakowało i co najmocniej wpłynęło na nasze doświadczenie. W tym celu postanowiliśmy postawić na dwu członową konstrukcję –i to jest największa nowość, którą widać już na pierwszy rzut oka. Dotychczasowa stalowa konstrukcja z profili rurowych, została skrócona i zakończona tuż za kokpitem kierowcy.

Dalej wystają tylko fragmenty pozwalające przymocować silnik i połączyć się z drugim elementem wykonanym z aluminiowych płyt, a przypominającym swoim kształtem skrzynię – dlatego nazwaliśmy ją boxem. Tam mieści się cały układ przeniesienia napędu, np.: dyferencjał, butla sprężonego powietrza czy inne elementy jak choćby akumulator. Również do tego elementu mocowane jest całe zawieszenie tylniej osi.

W ten sposób udało nam się stworzyć modułową konstrukcję i w łatwy sposób odłączyć całą jednostkę napędową, nawet razem z silnikiem od przedziału kierowcy. Dzięki temu już po odkręceniu 6 śrub, mamy silnik z wszystkimi systemami jak na dłoni i możemy łatwo i szybko usunąć napotkaną usterkę.

Inną zmianą jest „skurcz” wymiarów. Porównując nową konstrukcję do zeszłorocznej, dobrze widać że teraz cały ustrój owinięty jest wokół kierowcy. Dotychczas w samochodzie było wygodnie i komfortowo. W nowym aucie chcemy aby odczucia były takie same, jednak postawiliśmy na ograniczenie przestrzeni i zmniejszenie całego samochodu. Nowa rama jest węższa, krótsza ale za to wyższa, ze względu na mniejszy dystans pomiędzy obręczą główną oraz kolanową musieliśmy postawić tę pierwszą bardziej pionowo, aby zachować regulaminową przestrzeń dla kierowcy.

Finalnie nasza nowa konstrukcja waży 32 kg a jej sztywność skrętna wynosi 1800 Nm/°, porównując do poprzedniego RT01 gdzie masa wynosiła 34 kg a sztywność to 1200 Nm/°. Osiągnęliśmy znakomity wynik, z czego jesteśmy niezmiernie dumni.

W tym roku wykonujemy dwie sztuki ramy – jedna z nich zostanie poddana testom i eksperymentalnie skręcona w kierunku osi wzdłużnej pojazdu na specjalnie zaprojektowanym w tym celu stanowisku, aby potwierdzić wyniki symulacji komputerowych. To z pewnością podniesie nasze notowania u sędziów i ocenę za konstrukcję bolidu.

Przemysław Frankowski – Frame Team leader

Skrót informacji:

Konstrukcja modułowa dwuczłonowa,

Człon stalowy, spawany z profili rurowych cienkościennych,

Człon aluminiowy „Box” spawany z frezowanych płyt aluminiowych,
Wymiary zewn. Długość/Szerokość/wysokośc: 2400x700x1150 [mm]

Masa: 32kg

Sztywność skrętna: 1800 Nm/°

Na dziś to wszystko. Wyglądajcie kolejnego artykułu, który poświęcony będzie układowi przeniesienia napędu. Czas oczekiwania możecie umilić sobie zaglądaniem do naszej galerii zdjęć, gdzie coraz więcej pojawia się tych dokumentujących wytwarzanie nowego bolidu, oraz na nasz kanał youtube. Zapraszamy.

AP

date1 Kwi 2011

Wpisz komentarz:

Musisz być zalogowany aby wpisać komentarz.